Sprzedaż na Amazonie odbywa się głównie przez frazy generyczne 

by

Ponad trzy czwarte wyszukiwań w Amazon to szukanie poprzez frazy niebrandowe. Klienci bardziej szukają poprzez wpisywanie fraz ogólnych, generycznych niż wpisując zapytania brandowe. Według badań Marketplace Pulse, 78% wyszukiwań słów kluczowych w Amazon dotyczy produktów generycznych. Oznacza to, że konsumenci szukają „butów do biegania dla kobiet” lub „butów do tenisa dla mężczyzn” zamiast pytać w szczególności o Nike, Adidas lub Pumę.

W badaniu przeanalizowano sto tysięcy najpopularniejszych wyszukiwanych haseł według popularności, które stanowią około 64% całkowitej liczby wyszukiwań w Amazon. Wyszukiwane hasła, w tym nazwa marki, np. „Apple” lub określony produkt, np. „iPhone”, zostały uznane za markowe. 78% z 100 000 najczęściej wyszukiwanych haseł nie zawierało marki; jednak bardziej popularne wyszukiwane hasła są częściej oznakowane marką - 74% z 10 000 najlepszych i 68% z 1 000 najczęściej wyszukiwanych haseł to marka.

Przykłady fraz generycznych i brandowych

frazy generycznefrazy brandowe

buty do biegania
buty jogging
buty sportowe dla kobiet
obuwie do biegania 
buty do biegania przełajowego

buty do biegania Nike
buty do biegania Nike Runner
Nike dla mężczyzn
Nike bieganie przełajowe
buty zimowe Nike


Te dane - słowa kluczowe wyszukiwania pokazują, w jaki sposób zachowanie kupujących na Amazon jest inne od obserwowanego w offline poszukiwania opartego na marce. Na Amazon proces decyzyjny oparty jest na potrzebach. W przeciwieństwie do mediów społecznościowych, w których kupujący śledzą określone marki lub podczas zakupów w galeriach handlowych idąc do butików firmowych, w Amazon konsumenci najczęściej szukają poprzez potrzeby. Na przykład zamiast szukać konkretnych butów Nike, szukają butów do biegania, a następnie korzystają z recenzji i ocen, aby wybrać te najlepsze.

Amazon podpowiada frazy klientom

Amazon wykorzystuje ten trend podpowiadając użytkownikom w wyszukiwarce frazy podczas ich wyszukiwania. Tzw. autosuggester to potężne narzędzie - frazy podpowiadane klientom przez Amazon to frazy o największym wolumenie a wyniki wyszukiwania na te frazy przynoszą sprzedaż idącą w miliony dolarów. Każda marka powinna optymalizować swoje produkty tak aby znaleźć się w wynikach wyszukiwania na te frazy generyczne.

„Baterie aa”, „baterie aaa” i „akumulatory” to jedne z najczęściej wyszukiwanych terminów na Amazon. Każde wyszukiwane hasło znajduje się w pierwszej 1000. „Baterie Duracell aa” i „akumulatory energizer” są pierwszymi wyszukiwaniami marek Duracell i Energizer; oba pojawiają się jednak rzadziej niż ogólne wyszukiwane hasła. Bez-markowe wyszukiwanie nie tylko podkreśla zakupy oparte na potrzebach, ale jest również powodem, dla którego akumulatory AmazonBasics są najlepiej sprzedającymi się produktami. Amazon wykorzystał ogólne wyszukiwane hasła do wprowadzenia wielu udanych produktów marek własnych.

Marki muszą dbać o obecność na frazy generyczne

Co więcej, nawet jeśli kupujący wpiszą markę podczas wyszukiwania, inne marki mogą licytować to słowo kluczowe za pośrednictwem reklam Amazon. W rezultacie wyniki wyszukiwania często obejmują produkty innych marek w postaci produktów sponsorowanych. Na przykład wyszukiwanie „butów do biegania Nike” zwraca parę ASICS jako jeden z pierwszych wyników. Co więcej, nawet w określonych wyszukiwaniach, takich jak „Apple Airpods”, wyniki wyszukiwania obejmują alternatywne marki, ponieważ Apple ma w wynikach wyszukiwania tylko cztery produkty a Amazon chce wyświetlić dziesiątki wyników wyszukiwania. Wyniki wyszukiwania „Materac Casper” pokazują najpierw materace Casper, ale wymieniają jeszcze pięćdziesiąt materacy, nawet z tagiem Bestseller w kategorii materace.


Połączenie reklamy i podobnych produktów sprawia, że ​​nawet wyszukiwania pod marką nie zabezpieczają interesów marek. Nawet jeśli kupujący wyraźnie szukał marki.


Wszystko to nie oznacza, że ​​kupujący w Amazon ignorują lub nie znają marek. Przeciwnie, „męskie buty Nike” i „damskie buty Adidas” pojawiają się częściej niż ogólne „męskie buty do biegania”. Łącznie jednak większość wyszukiwań odbywa się bez marki. W niektórych kategoriach, takich jak buty do biegania, klienci są zaznajomieni z Nike lub Adidas, a zatem wyraźnie ich szukają. Jednak w większości kategorii tak nie jest. Szukają „laptopa”, „materaca” i „strojów kąpielowych”, nie mając pewności, którą markę wybrać. To od marki zależy, czy pojawi się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania.